سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره زگیل تناسلی

بهترین کلینیک درمان زگیل تناسلی در تهران می تواند به افراد برای از بین بردن این نوع ویروس کمک کند. زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری های عفونی و مسری است. از آنجایی که زگیل تناسلی به شریک جنسی منتقل می شود، نه تنها زنان، بلکه مردان به آن مبتلا می شوند. در مطالب زیر با پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، تشخیص زگیل تناسلی و بهترین کلینیک درمان زگیل تناسلی در تهران می پردازیم. سایت دکتر عاطفه نظری پاسخگوی سوالات شما دوستان گرامی است. 

همه چیز درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک زائده نرم و گوشتی است که در بیرونی ترین لایه پوست ظاهر می شود و با روش های مختلف قابل برداشتن است. رابطه جنسی بخشی از زندگی مشترک افراد است. اما هنگام رابطه جنسی باید اصول بهداشتی را در نظر گرفت و از رابطه جنسی پرخطر که احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را در پی دارد خودداری کرد. زگیل تناسلی یکی از بیماری هایی است که در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی و رابطه جنسی ناایمن در افراد در سنین مختلف ایجاد می شود.

احتمال ایجاد این زائده های پوستی مزاحم در مردان و زنان وجود دارد. این زائده های پوستی که به عنوان HPV شناخته می شوند، در اطراف مقعد و ناحیه تناسلی افراد ظاهر می شوند. سرعت پخش آن ها روی پوست بسیار بالا است. زگیل تناسلی یک بیماری عفونی و ویروسی مقاربتی است. این بیماری در اثر انتقال ویروس پاپیلوما بین افراد مختلف ایجاد می شود. برای دریافت مشاوره به سایت دکتر عاطفه نظری مراجعه نمایید.

زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد ؟

علائم زگیل تناسلی در زنان چند هفته تا چند ماه پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود، گاهی اوقات این علائم به دلیل کوچک بودن و رنگ پوست یا کمی تیره تر دیده نمی شوند. اما گاهی شبیه گل کلم هستند و کمی برجسته و ناهموار به نظر می رسند. در این حالت فرد با یک دسته زگیل مواجه می شود. علائم زگیل تناسلی در زنان در داخل یا خارج از واژن، مقعد و روی دهانه رحم ایجاد می شود.

اگر فردی با فردی که HPV دارد تماس دهانی داشته باشد، ممکن است متوجه علائم زگیل دهان، روی زبان، لب‌ها و همچنین در گلو شود. زنان مبتلا به زگیل تناسلی درد هنگام رابطه جنسی، سوزش و خارش و ترشحات غیرمعمول واژن را تجربه می کنند. همه این علائم به زنان می گوید که باید زودتر به پزشک مراجعه کنند تا روند درمان سریعتر شروع شود.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در زنان

در بعضی از مواقع امکان دارد زگیل تناسلی علامت های خاصی نداشته باشد و به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند هر چند وقت یکبار معاینات انجام دهند. این امر به ویژه برای افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند بسیار مهم است. برای معاینه دوره ای زنان وجود زگیل تناسلی در واژن و دهانه رحم است که قابل مشاهده نیستند. تزریق واکسن HPV قبل از اولین رابطه جنسی یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان و زنان است.

دو واکسن گارداسیل 4 و گارداسیل 9 برای افراد 9 تا 45 ساله توصیه می شود تا خطر ابتلا به نوع ویروس که باعث زگیل تناسلی می شود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. استفاده از کاندوم یا کاندوم خوراکی برای رابطه جنسی ایمن توصیه می شود. در نتیجه، احتمال انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به یک یا چند شریک جنسی کاهش می یابد. داشتن تنها یک شریک جنسی و پیروی از یک سبک زندگی سالم از دیگر راه های جلوگیری از ابتلا به این ویروس است.

آیا زگیل تناسلی زنان نشانه سرطان است ؟

بسیاری از زنان فکر می کنند که اگر زگیل تناسلی دارند باید برای سرطان آماده شوند. زگیل معمولا منجر به سرطان نمی شود. به همین دلیل، ویروس HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان می شود، نوع کم خطر ویروس نامیده می شود. بنابراین، برخلاف تصور رایج، انواع پرخطر ویروس HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم در زنان هستند نه زگیل تناسلی.

پیشگیری از زگیل دهانی

بیشتر دندانپزشکی ها و سازمان های پزشکی غربالگری زگیل را پیشنهاد نمی کنند. تغییر سبک زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از انتقال ویروس پاپیلومای انسانی است. با استفاده از رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم یا سایر داروهای پیشگیری از بارداری از بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و زگیل های دهانی اجتناب کنید. تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. با شرکای جنسی خود در مورد روابط جنسی گذشته خود صحبت کنید و آخرین باری را که برای بیماری های مقاربتی آزمایش شدند، بدانید. اگر متوجه زخم های دهان شدید، از رابطه جنسی با آن ها خودداری کنید.

زیرا ممکن است زگیل تناسلی داشته باشند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید به طور منظم از نظر بیماری های مقاربتی آزمایش شوید. اگر شریک جنسی نمی شناسید، از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به زگیل های دهانی، حتی می توانید از یک سد دندان استفاده کنید. در طول معاینات دوسالانه خود با دندانپزشک، از او بخواهید که دهان شما را از نظر هر چیز غیرطبیعی بررسی کند، به خصوص اگر مکرر رابطه دهانی دارید. هر ماه یک بار دهان خود را از نظر ناهنجاری بررسی کنید و واکسن HPV را دریافت کنید.

زگیل تناسلی مردان چگونه تشخیص داده می شود ؟

در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی، باید با پزشک مشورت کنید تا سلامت خود و علائم این بیماری را بررسی کند. متخصص پوست، متخصص بیماری‌های عفونی یا اورولوژیست می‌تواند با معاینه ناحیه مشکوک به زگیل و بررسی سابقه جنسی بیمار، تشخیص دقیق‌تری بدهد. البته هر زخمی در ناحیه تناسلی زگیل نیست. به عنوان مثال، بیشتر زخم های مقعد به دلیل یبوست مزمن یا شقاق ایجاد می شوند.

مهم ترین کار در درمان این مشکل تشخیص درست زگیل تناسلی است به همین خاطر افراد باید در انتخاب پزشک خود دقت زیادی داشته باشند. برای معاینه بهتر و دید واضح تر زگیل تناسلی، پزشک از تکنیک تقویت استوتو استفاده می کند. او محلول اسید استیک 5 درصد را به محل مشکوک می زند و 5 تا 10 دقیقه صبر می کند. سفید کردن مناطق آلوده به ویروس HPV به پزشک کمک می کند تا زگیل تناسلی را در مردان با دقت بیشتری تشخیص دهد.