سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیرات واکسن گارداسیل

کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی می تواند بسیاری از ویروس ها را از بین ببرد. زگیل تناسلی از جمله عفونت های مقاربتی می باشد و به دلیل قدرت سرایت بسیار بالای آن، بسیاری از انسان ها را درگیر خود می کند. این بیماری زائده هایی را بر روی پوست به وجود می آورد که ظاهری شبیه به گل کم دارد و نرم و گوشتی می باشد. زگیل تناسلی زمانی به وجود می آید که ویروس پاپیلومای انسانی وارد بدن شود. این بیماری قابل درمان است اما همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از زگیل تناسلی واکسن گارداسیل تجویز می شود. ما در این مقاله سعی داریم شما را با کاربرد واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی، تعریف واکسن گارداسیل، انواع واکسن گارداسیل، عوارض واکسن گارداسیل آشنا کنیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تعریف واکسن گارداسیل 

همان طور که در ابتدای مقاله برایتان ذکر کردیم، زگیل تناسلی در زیر مجموعه های بیماری های پوستی و جنسی عفونی قرار دارد و زمانی بر روی پوست نمایان می شود که ویروس پاپیلومای انسانی به درون بدن وارد شود. در حقیقت این بیماری توانسته تاکنون بیشتر از نصف آقایان و خانم های فعال جنسی را درگیر خود کند و به همین دلیل بهترین دکتر زگیل تناسلی در کرج تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند واکسن گارداسیل را تولید کنند. دلیل تولید این واکسن پیشگیرانه این است که هنوز هیچ درمان قطعی و صددرصدی برای زگیل تناسلی پیدا نشده است.

واکسن گارداسیل چیست ؟ این واکسن جزو پرکاربرد ترین و شناخته شده ترین واکسن در دنیا می باشد زیرا توانسته جان بسیاری از افراد را نجات دهد. این واکسن می تواند از انسان در مقابل زگیل تناسلی محافظت نماید و بدن فرد را در مقابل این ویروس تقویت کند. این واکسن جهت جلوگیری از مبتلا شدن به HPV در انواع 6، 11، 16 و 18 تزریق می شود. بیماری هایی که در اثر این ویروس به وجود می آیند شامل سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی، سرطان مقعد و سرطان آلت تناسلی اند.

اکثر مردم تعجب می کنند که چه کسی می تواند این واکسن را تزریق کند؟ این واکسن ها به طور معمول پیش از سن آمیزش جنسی تزریق می گردند. بهترین دوره برای خانم ها بین 11 الی 26 سال و برای آقایان بین 10 الی 21 سال است. اما تزریق کردن آن تا سن 45 سال ممکن است. در ضمن خانم های باردار و شیرده هرگز نباید گارداسیل را تزریق کنند.

اگرچه این واکسن برای جلوگیری از عفونت اچ پی وی به خانم ها و آقایان تزریق می گردد، ولی افرادی که زگیل تناسلی داشته اند یا اکنون از وجود آن رنج می برند نیز می توانند آن را تزریق کنند. اگرچه به عنوان یک درمان موثر شناخته شده نیست، ولی تا حدودی به کمتر شدن میزان و شدت نشان های بیماری کمک می کند.

تاثیرات واکسن گارداسیل 

بیش از 100 نوع مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که حدود 40 نوع آن ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد. سرعت انتشار این ویروس بسیار بالا است و از طریق هر نوع تماس جنسی با فرد دیگری که قبلاً آلوده شده است قابل انتقال است. اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV مبتلا می شوند و بدن آن ها بدون درمان به طور طبیعی آن را از بین می برد. در حالی که برخی از افراد مبتلا به نوع پرخطر این ویروس قادر به پاکسازی آن نیستند. با گذشت زمان، این می تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و تغییرات دیگری شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان شود.

گارداسیل 9 یک واکسن HPV مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده است و هم برای پسران و هم برای دختران قابل استفاده است. طبق مطالعات انجام شده، واکسن گارداسیل 9 قدرت محافظت از بدن در برابر 9 نوع ویروس پاپیلومای انسانی را دارد. از این میان، انواع 16 و 18 باعث بیشتر سرطان های دهانه رحم، واژن و فرج در سراسر جهان می شوند و انواع 31، 33، 45، 52 و 58 بیش از 15 درصد از سرطان های دهانه رحم، مقعد، گلو، سر و گردن را تشکیل می دهند.

واکسن اچ پی وی از بدن در برابر سایر عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا محافظت نمی کند و از باردار شدن زنان جلوگیری نمی کند. بنابراین، پس از تزریق واکسن گارداسیل 9 در ایران یا سایر کشورها، همچنان داشتن رابطه جنسی محافظت شده بسیار مهم است. واکسیناسیون پسران در برابر انواع ویروس‌های پاپیلومای مرتبط با سرطان دهانه رحم ممکن است در کاهش احتمال انتقال این ویروس‌ها به دختران موثر باشد. 

واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد ؟

امکان دارد این واکسن در بعضی از کشور ها به کودکان 9 ساله هم تزریق شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که پسران و دختران 11 تا 12 ساله واکسن HPV را دریافت کنند.  واکسن گارداسیل در پیشگیری از زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و فرج، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سر و گردن موثر است و باید قبل از اینکه دختران یا پسران از طریق رابطه جنسی در معرض ویروس قرار گیرند، تزریق شود. دریافت این واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد. واکسن گارداسیل ممکن است زمانی که فردی به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده باشد، موثر نباشد. یکی از دلایل عدم رعایت این دستورالعمل جهانی برای تزریق واکسن گارداسیل در ایران، نگرانی مسئولان از شروع سریعتر روابط جنسی بین نوجوانان است. 

 CDC توصیه می کند که همه کودکان 11 و 12 ساله دو دوز از واکسن HPV را با فاصله حداقل شش ماه دریافت کنند. افراد 9 و 10 ساله و 13 و 14 ساله می توانند طبق برنامه دو دوز واکسینه شوند. دوز دوم باید حداقل 1 ماه پس از نوبت اول و دوز سوم حداقل 3 ماه پس از دوز دوم تزریق شود. مانند همه واکسن ها، واکسن گارداسیل به عضله بازو تزریق می شود. CDC واکسیناسیون HPV را برای همه افراد واکسینه نشده قبل از 26 سالگی توصیه می کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا تزریق گارداسیل 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است. علاوه بر این، نحوه واکنش بدن به واکسن در سنین پایین بسیار بهتر از سنین بالاتر است.

انواع واکسن گارداسیل

این واکسن را می توان به 3 نوع واکسن دوگانه، چهارگانه و نه گانه تقسیم بندی کرد که نوع چهارگانه آن در کشور ما در مقایسه با سایر واکسن ها، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن دوگانه گارداسیل: واکسن های دوگانه در مقابل چند نوع سویه از جمله 16 و 18 HPV که به عنوان دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم و زگیل مقعد معرفی می شوند، ایمن می باشند.

واکسن چهارگانه: این واکسن ها در مقابل هر 4 سویه HPV 16، 18 ،6 و 11 محافظت می کنند و سرطان دهانه رحم را تا هفتاد درصد و زگیل تناسلی را تا نود درصد می کاهند.

واکسن نه گانه: این واکسن از بدن در برابر انسان ویروس پاپیلومای انسانی انواع 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 محافظت می کند.

واکسن گارداسیل چه مزایایی دارد؟

واکسن گارداسیل مانند بسیاری از واکسن های دیگر با مزایا و فواید متعددی همراه است که در ادامه سعی داریم برخی از این مزایا را برای شما شرح دهیم :

  • مبتلا شدن به انواع ویروس های موجود در واکسن، ندرتا اتفاق می افتد.
  • در اشخاص مبتلا به اچ پی وی احتمال عفونت شدید این بیماری با سویه های شبیه به هم وجود دارد که در صوررت تزریق گارداسیل می توان از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری کرد.
  • تزریق گارداسیل هیچ مشکلی برای کسانی که مبتلا به HPV ندارد.
  • کسانی که زانده حاصل از این بیماری مانند زگیل تناسلی دارند، ممکن است از این واکسن بهره مند شوند. (لازم به ذکر است که واکسن اثر درمانی خاصی ندارد.)
  • تزریق کردن واکسن گارداسیل به اشخاص بیمار ممکن است خطر منتقل شدن بیماری را به دیگران بکاهد. ( در ضمن زمان ابتلا باید از مقاربت جنسی با کسانی که در برابر این بیماری قرار دارند و واکسینه نشده اند پیشگیری کنید).

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که مردم نگران آن هستند این است که مناسب ترین سن جهت تزریق واکسن HPV چه زمانی می باشد؟ واکسن گارداسیل برای پسران و دختران 11 الی 12 ساله تجویز می گردد. این واکسن از سن 9 ساله قابل تزریق است. همه کودکان می توانند واکسن گارداسیل را پیش یا اوایل نوجوانی تزریق نمایند، زمانی که بدن آن ها در بیشترین سطح ایمنی قرار دارد.

افرادی که در سنین جوانی واکسن گارداسیل را تزریق کرده اند، می توانند پیش از سن بیست و شش سالگی علیه زگیل تناسلی واکسینه شوند. ایمنی که از واکسن گارداسیل حاصل می شود در سن بیست و شش سال به طور معمول بسیار محسوس نیست و کیفیت زیادی ندارد. با این حال، متخصصان زنان، متخصصین پوست یا اورولوژیست ها ممکن است توصیه کنند که گروه 26 تا 45 ساله واکسینه شده و از مزایای بالقوه آن بهره مند ببرند.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

عوارض واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل علاوه بر مزایایی که به همراه دارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. بعضی از این عوارض جانبی ممکن است در بعضی اشخاص جدی تر باشد. عوارض واکسن گارداسیل عبارتند از:

کدام خانم ها می توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند؟

  • برخی مواقع امکان دارد که قرمزی و درد در ناحیه تزریق وجود داشته باشد. در ضمن احتمال دارد شما متوجه تورم در ناحیه تزریق شوید.
  • از جمله مشکلات و عوارضی که پس از واکسیناسیون امکان دارد رخ دهد تب است. این اتفاق ممکن است برای بیشتر کسانی که واکسینه شده اند رخ بدهد.
  • بعضی اوقات افرادی که واکسن گارداسیل را دریافت می کنند ممکن است دقیقا پس از تزریق احساس سرگیجه یا غش داشته باشند. اشخاصی که غش می کنند افت فشار را تجربه می کنند.
  • غش در بین نوجوانان عوارضی شایع تر است.
  • این امکان وجود دارد که پس از تزریق واکسن HPV حالت تهوع و استفراغ داشته باشید. گاهی اوقات این مشکل می تواند دقیقا پس از تزریق واکسن و برخی مواقع کمی پس از تزریق واکسن ایجاد شود.
  • سردرد داشتن و خسته بودن از دیگر علائمی می باشد که امکان دارد پس از تزریق گارداسیل رخ دهد.
  • در بعضی اشخاص، درد یا گرفتگی عضلات ممکن است رخ دهد. این وضعیت ممکن است تا چند روز پس از تزریق واکسن به طول بینجامد.

نکات مهم در رابطه با تزریق واکسن گارداسیل برای زنان

برخی از خانم ها متناسب با شرایط جسمانی شان، واکسن گارداسیل را می توانند تزریق کنند و کاندیدای مناسبی برای این داروی پیشگیرانه می باشند. به طور کلی خانم ها باید در صورت تزریق این واکسن به برخی نکات توجه کنند که در ادامه برایشان ذکر کنیم :

  • خانم هایی که سن شان بالاتر از 9 سال می باشد.
  • به طور معمول خانم ها می بایست پیش از برقرار کردن رابطه و فعالیت جنسی شان همه دوز ‎های واکسن را به طور کامل تزریق کنند تا از ابتلا به بیماری ‎های جنسی مصون بمانند.
  • واکسن گارداسیل برای خانم ها باردار مناسب نمی باشد. زمانی که تزریق قبل از بارداری صورت گیرد، می بایست تا پس از بارداری صبر کنند و در ادامه نسبت به کامل کردن دوز ‎های واکسن شان اقدام نمایند.
  • خانم ها می بایست بعد از انجام دادن واکسیناسیون، هر سال یک بار تست پاپ اسمیر شان را انجام دهند.
  • این واکسن می تواند از تمامی بیماری ‎های رحم پیش‎گیری کند.
  • واکسن گارداسیل برای تمامی دختران و پسران بعد از آغاز سنین 11 الی 12 سالگی توصیه می ‎گردد.
  • همه خانم ها مستلزم تزریق واکسن گارداسیل به علت وجود مشکلات شایع از جمله ابتلا به سرطان هستند.