سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زگیل تناسلی با چه علائمی همراه است؟

شاید برای شما سوال باشد که زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ امروزه در سراسر جهان، انواع بیماری های ویروسی و مقاربتی افزایش یافته است و همین مسئله موجب می شود که افراد برای محافظت از سلامت جسمی شان، به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند. یکی از انواع این بیماری ها، زگیل تناسلی است که بیشتر درون و بیرون اندام تناسلی خانم ها و آقایان به وجود می آید. زگیل تناسلی از راه های مختلفی از بدن فردی به بدن سایر افراد انتقال می یابد. در مطالب زیر علاوه بر راه های انتقال زگیل تناسلی به انواع آن می پردازیم. سایت دکتر عاطفه نظری پاسخگوی سوالات شما دوستان گرامی است. 

زگیل تناسلی در مردان و زنان 

در حقیقت زگیل تناسلی از نوعی ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید که نام این ویروس hpv است. در بیشتر مواقع این ویروس از راه ارتباط جنسی به سایر افراد انتقال می یابد اما تماس پوست با پوست نیز بی تاثیر نیست. به طور کلی این ویروس اچ پی وی حداقل 100 نوع است که هر دو نوع آن سبب به وجود آمدن زگیل تناسلی می شوند. این بیماری تاثیر بسیار مستقیمی بر اندام های تناسلی، دهان، گلو و … می گذارند.

می توان زگیل تناسلی را یکی از متداول ترین نوع بیماری های جنسی دانست و بیشتر مواقع، کسانی به آن دچار می شوند که روابط جنسی متعددی دارند و با افراد مختلف رابطه جنسی برقرار می کنند. به طور کلی هر فردی می بایست برای داشتن جسمی سالم تر، به تمام نکات و توصیه های بهداشتی توجه کند تا مشکلی برای او رخ ندهد زیرا این بیماری در برخی مواقع، سبب بروز سرطان های متعدد می شود و حتی ممکن است جان فرد را به خطر بیندازد.

 در حقیقت به طور تقریبی 75? خانم ها و آقایان به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. به طور میانگین هر سال سی میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند که تقریبا 50? از مبتلایان بین سنین 15 تا 25 سال هستند.خانم هایی که مبتلا به زگیل تناسلی از نوع پرریسک آن می شوند، ممکن است به بیماری های سرطان رحم و سرطان دهانه رحم مبتلا شوند که در این صورت، درمان آن ها کمی سخت می شود و امکان دارد حتی سبب بروز سرطان روده بزرگ نیز شود. لازم به ذکر است که این بیماری در خانم ها خطر بیشتری نسبت به آقایان دارد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی به بهترین دکتر زگیل تناسلی در شهرک غرب مراجعه نمایید. 

زگیل تناسلی با چه علائمی همراه است؟

در واقع هر نوع بیماری را می توان با علائم و نشانه های آن تشخیص داد و درمان کرد. زگیل تناسلی نیز جرو بیماری هایی است که با برخی علائم همراه می باشد و امکان دارد خود شخص نیز متوجه این علائم و نشانه ها شود. در برخی شرایط، دکتر متخصص با معاینات دقیق بدن شخص، زگیل را شناسایی می کند. در ادامه قصد داریم برخی از علائم بیماری زگیل تناسلی را برای شما ذکر کنیم :

  • ممکن است زگیل تناسلی به صورت برجستگی های شبیه به گل کلم در اندام های مختلف ظاهر شود.
  • زگیل تناسلی را می توان در اندام های متعدد از جمله دهان، گلو، کشاله ران، دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی آقایان و … مشاهده کرد. اگر هر یک از این اعضا در برابر تماس جنسی قرار بگیرند موجب بروز زگیل تناسلی می شوند.
  • داشتن احساس خارش، درد و سوزش در اندام تناسلی از نشانه های رایج زگیل تناسلی می باشند.
  • خانم های که درگیر زگیل تناسلی درون واژن می گردند، ممکن است نشانه هایی از جمله خونریزی بعد از رابطه جنسی یا علائم غیر عادی واژن داشته باشند. در صورتی که زگیل در مجاری ادرار به وجود آید، امکان دارد سبب مسدود شدن مجاری ادرار شود.

زگیل تناسلی چند نوع است؟

در کل می توان ویروس زگیل تناسلی را به دو نوع کم خطر و پر خطر دسته بندی کرد که هر یک از این نوع ویروس ها می توانند موجب بروز مشکلات متعدد شوند. در ادامه این دو نوع ویروس را برای شما شرح خواهیم داد :

تیپ کم خطر ویروس HPV : نوع کم خطر ویروس HPV تنها سبب ایجاد شدن زگیل‌ در نواحی مختلف از جمله واژن (ناحیه تناسلی)، مقعد و دهان و هر نوع از زگیل‌های معمولی در تمامی بدن می شوند. این نوع از زگیل‌ها سبب بروز عفونت خاصی نمی شوند و منجر به بروز مشکلات خاصی نمی شوند و به طور معمول بعد از گذشت یک بازه زمانی تقریبا 18 تا 24 ماه خود به خود رفع و ناپدید می شوند. از انواع کم خطر ویروس HPV می توان به نوع 6، 11، 40، 43، 44، 53، 54، 61، 72 و 73 اشاره نمود.

تیپ پرخطر ویروس HPV : این نوع از ویروس HPV که با نام پرخطر شناخته می شوند می‌توانند نه تنها منجر به به وجود آمدن زگیل های تناسلی شوند، بلکه امکان دارد مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشند. از جمله سخت ترین بیماری هایی که به دلیل ابتلا به این نوع از ویروس HPV ایجاد می شوند، سرطان دهانه رحم، واژن و مقعد هستند که هر سال جان تعداد زیادی را در تمام دنیا می گیرد. سرطان دهانه رحم سومین نوع سرطان بسیار رایج در بین خانم های تمام جهان است. از پرخطر ترین انواع ویروس HPV می توان به نوع 16، 18، 31، 33، 35، 39،45، 51، 52، 56، 58 ، 59 و68 اشاره نمود.

اقدامات لازم برای کاهش خارش زگیل تناسلی 

خارش پوست با بثورات اطراف زگیل همراه است و زگیل تناسلی خارش دار یکی از علائم مربوط به ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود. فردی که دچار خارش می شود باید تا حد امکان از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کند و بهداشت فردی را رعایت کند، زیرا بهداشت نامناسب ناحیه زخم به دلیل وجود دسته ای از زگیل ها یا سایر تحریکات می تواند باعث خارش و بثورات پوستی بیشتر شود.

همیشه باید برای درمان و رفع زگیل تناسلی، خارش و بثورات، ابتدا با پزشک مشورت کنید. کاری که می توانید انجام دهید این است که از پزشک خود بخواهید علت اصلی مشکل را مشخص کند و آن را درمان کند. همه زگیل های تناسلی خارش ندارند، اما آن هایی که خارش دارند به احتمال زیاد به علت جدی تری مرتبط هستند که باید توسط پزشک بررسی شود.

انواع روش ها برای تسکین خارش زگیل تناسلی 

از آنجایی که زگیل تناسلی زنان خارش دارد و آن ها را به خصوص در حین فعالیت های روزانه و در هوای گرم آزار می دهد، بنابراین باید روش هایی را برای کاهش خارش در نظر بگیرید. استفاده از کرم ضد خارش کورتیزون 10 یکی از این روش ها است. از فواید این کرم می توان به بهبود بسیاری از علائم اشاره کرد که به صرفه می باشد. همچنین حاوی آلوئه ورا برای تسریع بهبودی نواحی تحریک شده یا آسیب دیده پوست است.

علاوه بر این، این کرم اولین دارویی است که پزشکان برای رفع خارش توصیه می کنند و برای تحریکات و بثورات پوستی در ناحیه تناسلی و همچنین برای التهاب و قرمزی استفاده می شود. راه دیگر برای رفع خارش استفاده از پماد کالموسپتین است. این پماد باعث تسریع بهبودی و کاهش درد و خارش می شود. علاوه بر این، از آنجایی که حاوی منتول است، برای خنک کردن محل استفاده می شود.

این پماد برای هر گونه جوش خارجی پوستی که باعث خارش یا درد می شود مناسب است. کرم Emu Joy Rash از مواد 100% ارگانیک و طبیعی در ساخت تمامی استروئیدها و ترکیبات آن استفاده می کند و به سرعت خارش و حساسیت راش را متوقف می کند. همچنین با توانایی خود برای نفوذ به عمق پوست برای تسکین طولانی مدت بسیار مفید است. این کرم برای پوست های قرمز یا ملتهب و خارش دار و همچنین پوست های خشک در ناحیه جوش ها توصیه می شود.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟

این سوال به ذهن هر فردی ممکن است خطور کند که زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می شود؟ یکی از روش های بسیار رایج، داشتن ارتباط جنسی با اشخاص متعدد است اما روش های دیگری نیز هستند که می بایست آن ها را برای شما شرح دهیم :

اپیلاسیون : از بین بردن موهای زائد اثر فوق العاده زیادی در داشتن ظاهری زیبا و سلامتی اشخاص است. به همین علت اشخاص روش های متعددی را جهت از بین بردن موهای زائد به کار می برند. اپیلاسیون از جمله بهترین و رایج ترین تکنیک ها جهت از بین بردن موهای زائد می باشد که با کمک موم داغ و پد موهای زائد بدن به آسانی ریشه کن می گردد. به دلیل آن که انجام دادن این تکنیک در خانه با مشکل های بسیاری همراه است اشخاص به خصوص خانم ها میل دارند که این کار را در سالن های زیبایی انجام دهند.

انتقال از راه دهان : دهان از جمله عضوهای بدن است که در مقابل این ویروس به عنوان عضوی بسیار آسیب پذیر مطرح است. کسی که سابقه ارتباط برقرار کردن با روش جنسی دهانی دارد، امکان دارد سبب منتقل شدن زگیل از راه دهان شود و زگیل هایی را در نواحی زیر مشاهده کند:

  • دهان
  • لب ها
  • زبان
  • گلو

ظاهر، اندازه و رنگ برآمدگی های این نواحی با زگیل های تناسلی بخش مقعد، واژن و اندام های تناسلی هیچ تفاوتی ندارد و با همان ظاهر و پراکندگی در قسمت دهان مشاهده می شود. زگیل های دهان متناسب با این که به کدام نوع از ویروس اچ پی وی آلوده اند می توانند شرایط مختلفی را برای فرد به وجود بیاورند.

در کل زگیل هایی که در دهان وجود دارند در دو حالت زیر ایجاد می شوند:

  • بعضی از آن ها در حد زگیل های بسیار ساده اند و به خودی خود رفع می شوند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند.
  • بعضی از زگیل ها به دلیل ابتلا به تیپ های پرخطر ویروس HPV حاصل می شوند، به همین دلیل علاوه بر ایجاد زگیل های در ناحیه دهان، در سایر نواحی نیز ممکن است ایجاد شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، بر اثر عوامل زیر احتمال افزایش خطر ابتلا به ویروس وجود دارد. این نکات در ادامه ذکر می شوند :

  • عدم توجه به نکات بهداشتی
  • افرادی که روابط جنسی متعددی دارند
  • افرادی که مبتلا به ایدز هستند
  • افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند
  • نوزادانی که از مادر مبتلا به ایدز متولد شده‌اند
  • افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است