سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اثر بخشی واکسن گارداسیل چقدر است ؟

بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران می تواند علائم زگیل را شناسایی کند و راه هایی برای از بین رفتن آن دریابد. در سرتاسر جهان، بیماری های مقاربتی و عفونی متعددی وجود دارند که می توانند به سایر افراد منتقل شوند و موجب بروز مشکلات متعدد گردند. یکی از این بیماری های بسیار شایع و رایج، زگیل تناسلی است که بر اثر وارد شدن ویروس اچ پی وی به بدن فرد، در اندام های متعدد ظاهر می گردد. زگیل تناسلی می بایست توسط بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران تشخیص داده و به موقع درمان شود تا موجب بروز مشکلاتی در بدن فرد نشود. در مطالب زیر به دلایل مبتلا شدن و راه های تشخیص آن می پردازیم. سایت دکتر عاطفه نظری پاسخگوی سوالات شما دوستان گرامی است.

زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تناسلی در خانم ها و آقایان به وجود می آید و نوعی بیماری مقاربتی محسوب می شود. آن ها در نواحی پیرامون یا روی اندام تناسلی نمایان می شوند و برجستگی های ریز و شبیه گل کلم اند. این نوع زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شوند. اشخاص آلوده به این ویروس می توانند آن را از طریق واژن، مقعد یا در حین رابطه جنسی دهانی انتقال دهند.

زگیل تناسلی در خانم ها خیلی سریع گسترش می یابد و معمولاً دقیقا بعد از نخستین تماس جنسی به بدن گسترش می یابد. ویروس زگیل تناسلی عامل 90 درصد سرطان های دهانه رحم در زنان است و بنابراین گفته می شود HPV در زنان پرخطرتر از مردان است. تنها چند نوع از این ویروس می تواند سبب به وجود آمدن زگیل سرطانی شود.

در حقیقت، 13 نوع از دویست نوع این ویروس موجب بروز سرطان دهانه رحم می گردد که به آن پرخطر می گویند. در صورتی که سیستم ایمنی تضعیف گردد، این عفونت ویروسی موجب تبدیل سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی می شود. طبق فرمایشات دکتر عاطفه نظری تغییر یافتن نوع زندگی و عادات جنسی در دنیای جدید امروزی، سن رواج این بیماری را به 12 سال کاهش می دهد و موجب بیشتر شدن تعداد افراد مبتلا می گردد.

دوران نهفتگی زگیل تناسلی

مدت زمان مورد نیاز برای وارد شدن ویروس HPV به دروت بدن تا به وجود آمدن زگیل تناسلی، متناسب با شرایط فرد متفاوت می باشد. به دلیل آن که بیشتر خانم های آلوده به این ویروس هیچ علامتی در بدنشان مشاهده نمی کنند و تصور می کنند که به زگیل مبتلا نشده اند، نمی توان زمان دقیق ظهور زگیل ها را تعیین کرد. زگیل ها می توانند روزها، ماه ها یا حتی سال ها بعد از عفونت دوباره ظاهر شوند.

بیشتر از صد نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند موجب مبتلا شدن انسان ها شود و از این میان، بیشتر از چهل سویه آن، دستگاه تناسلی و مقعد مردان و زنان را آلوده می کند. برخی مواقع زائده های تناسلی با نام زگیل وریدی به وجود می آیند. علاوه بر این، یک زیر گروه از HPV می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در رحم و سرطان دهانه رحم گردد.

انواع HPV که باعث بروز سرطان دهانه رحم می شوند با سرطان مقعد و آلت تناسلی آقایان و در ضمن تعدادی از سرطان های سر و گردن (اوروفارنکس) در آقایان و خانم ها مرتبط می باشد. زگیل تناسلی و عفونت HPV در درجه اول در طول رابطه جنسی انتقال می یابد و خطر عفونت با تعداد شرکای جنسی افزایش می یابد.

اثر بخشی واکسن گارداسیل چقدر است ؟

با شروع واکسیناسیون در سال 2006، درصد ابتلای دختران و زنان جوان به انواع HPV که باعث زگیل تناسلی و این سرطان ها می شوند، در سراسر جهان به طور قابل توجهی کاهش یافت. تعداد موارد پیش سرطانی دهانه رحم ناشی از انواع HPV در زنان جوان، که اغلب با سرطان دهانه رحم همراه است، 40 درصد کاهش یافته است. واکسن گارداسیل این پتانسیل را دارد که به پیشگیری از زگیل تناسلی و بیش از 90 درصد سرطان های مرتبط با HPV، از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، برخی از سرطان های دهان و سینه و همچنین سرطان دهانه رحم کمک کند.

اثربخشی واکسن‌های HPV بیشتر با گارداسیل 9 مرتبط است، زیرا این واکسن‌ها به یک روش تولید می‌شوند و هر چهار نوع رایج HPV را پوشش می‌دهند. در یک مطالعه بر روی تقریباً 3200 زن 27 تا 45 ساله که به طور متوسط ??به مدت سه سال و نیم پیگیری شد، واکسن گارداسیل به جلوگیری از ایجاد عفونت مزمن، زگیل تناسلی و ضایعات پیش سرطانی فرج و واژن کمک کرد سرطان دهانه رحم و دهانه رحم مرتبط با انواع HPV تحت پوشش واکسن 88 درصد مؤثر بودند. تایید سازمان غذا و دارو در مورد استفاده از گارداسیل 9 در زنان 27 تا 45 ساله بر اساس این نتایج و داده های جدید به دست آمده در طول پیگیری طولانی مدت این مطالعه است.

اثربخشی گارداسیل 9 در مردان 27 تا 45 ساله بر اساس داده های شرح داده شده در بالا در زنان 27 تا 45 ساله و همچنین داده های اثربخشی گارداسیل در مردان جوان 16 تا 26 ساله و داده های ایمنی زایی به دست آمده از یک کار آزمایی بالینی که در آن 150 مرد انجام شد. در سنین 27 تا 45 سال، سه دوز گارداسیل در یک دوره بیش از شش ماه مقایسه شد. ایمنی واکسن گارداسیل 9 در حدود 13000 مرد و زن ارزیابی شده است. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده درد، تورم، قرمزی و سردرد در محل تزریق بود. سازمان غذا و دارو وضعیت بررسی اولویت را به برنامه گارداسیل 9 اعطا کرده است که ارزیابی محصولات پزشکی مرتبط با عوارض جدی یا تهدید کننده زندگی را تسهیل و تسریع می کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بر واکسیناسیون قبل از شروع فعالیت جنسی برای همه دختران و پسران تاکید دارد. واضح و بدیهی است که هر چه فرد زودتر فعالیت جنسی را آغاز کند، احتمال مواجهه با این ویروس و پیامدهای خطرناک آن بیشتر می شود و البته قدرت ایمنی واکسن ها کاهش می یابد. این در حالی است که به دلیل تابوهای فرهنگی در جامعه، خانواده ها به اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود اهمیت چندانی نمی دهند و یا آگاهی لازم را ندارند. با تضمین ایمنی، اثربخشی و امنیت داروهای انسانی و دامپزشکی، واکسن‌ها و سایر محصولات بیولوژیکی برای استفاده انسانی و تجهیزات پزشکی، از سلامت عمومی محافظت می‌کند. 

زگیل تناسلی با چه علائمی نمایان می شود؟

هر یک از انواع بیماری ها با برخی علائم و نشانه ها همراه است. نخستین علامت وجود زگیل تناسلی در خانم ها به طور معمول به صورت برآمدگی های گوشتی کوچک یا قهوه ای و صورتی ظاهر می باشد. زگیل تناسلی مردان می تواند در واژن، فرج (بخشی از دستگاه تناسلی زنان)، مقعد، کشاله ران و قسمت های فوقانی خانم ها نمایان می گردد. از آنجایی که ویروس ها در حین رابطه جنسی دهانی قابل انتقال هستند، این زگیل ها روی لب ها، دهان و گلو نیز ظاهر می شوند.

علائم زگیل تناسلی در خانم ها و آقایان به شرح زیر است:

  • زگیل ها شبیه گل کلم و به صورت گروهی یا تکی و پراکنده هستند.
  • ضایعه ها و برجستگی های کوچک و بزرگ در کشاله ران، اندام تناسلی خانم ها و آقایان، مقعد و داخل واژن خانم ها
  • خونریزی در طول یا پس از رابطه جنسی
  • بیشتر شدن میزان ترشحات واژن خانم ها
  • درد یا ناراحتی در طول انجام رابطه جنسی
  • زگیل تناسلی یا همرنگ پوست است یا تیره تر، نرم یا سفت است.

گاهی اوقات این زگیل ها هیچ علامتی ندارند و با علائمی مانند درد، سوزش، خارش یا خونریزی ظاهر می شوند.

علت مبتلا شدن به زگیل تناسلی چیست؟

برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV عامل مهم زگیل تناسلی می باشند. بیشتر از سی تا چهل نوع از این ویروس بر روی عوارض مربوط به دستگاه تناسلی تاثیر دارند، ولی فقط چند نوع از این ویروس (6 و 11) باعث مشکلات پوستی به شکل زگیل می گردند.

در حقیقت هر نوع تماس پوست با پوست در اندام تناسلی آلوده در طول انجام رابطه جنسی واژینال، مقعدی و حتی دهانی می تواند سبب منتقل شدن زگیل تناسلی گردد. ممکن است یک شخص از بیماری خود اطلاعاتی نداشته نباشد. به همین دلیل است افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند:

  • کسانی که چندین شریک جنسی دارند.
  • افرادی که رابطه جنسی خطرناک و محافظت نشده دارند.
  • اشخاصی که بهداشت شخصی شان را با حساسیت کافی رعایت نمی کنند.
  • کسانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.
  • افرادی که سیستم ایمنی شان ضعیف است.
  • اشخاصی که از سایر بیماری های عفونی و مقاربتی مانند ایدز رنج می برند.
  • کسانی که رابطه جنسی را از سنین کم تجربه می کنند.
  • افرادی که به سیگار کشیدن عادت کردند.